Sign my
GuestBook

NBDS 118-119

Proefsamenbouw and fotogallerij van de ongeverfde lok

Proefsamenbouw

Zo'n beetje de laatste fase van de constructie is een proefsamenbouw. Het belangrijkste doel van de proefsamenbouw is om alle laatste hikjes uit het model te poetsen, zowel in samenbouwproces als in het lopen van de voltooide lok. Het is belangrijk om dit te doen vóór het verven, want als de lok eenmaal geverfd is heb je heel weinig vrijheid meer om de lok nog te wijzigen zonder de lak te beschadigen.

De samenbouw begint bij het verbinden van alle wielen en koppelstangen. Ik heb uitgebreid genruik gemaakt van de orginele lok, na bijna een jaar weet ik echt niet meer hoe het allemaal in elkaar zat.

De loopas wordt ook gemonteerd.

De eerste en laatste koppelas is geveerd. I plaatste de twee veertjes en fixeerde ze met een drupje epoxylijm. Die veertjes vergeet je makkelijk tijdens de samenbouw. Raad eens hoe ik dat weet.

 

De messing schroef gaat weer op zijn plaats, het frame wordt omgedraaid, en het spul van het drijfwerk gaat op zijn plaats. Gepriegel maar niet erg moeilijk.

Het onderstel wordt getest of het vrij loopt. Makkelijk gezegd. Ik ben een week bezig geweest om voorbij dit stadium te komen. Ik moest de boel diverse ekren weer uit elkaar halen om kleine dingen te corrigeren. Kleine dingen, maar met grote gevolgen voor de loop van de lok. Het is wezenlijk om dit nu goed te krijgen.

[tot hier vertaald]

But finally the weight is inserted in the tender, the tender body is bolted on top, the drawbar is inserted and the small rear circuitboard is clicked into place

 

A strip if styrene sheet is glued on top of the rear circuitboard to keep the rear of the body correctly positioned.
Speaking of which, the body is moved in place and secured with one bolt

Now the locomotive can be put to the test. I am not overly impressed by the pulling power of the locomotive. The tender is substantially lighter then the original tender. It will struggle to haul a few cars on an incline. The flywheel in the tender works just fine.

Gallery of the unpainted completed loco

Comparison of old and new

I could not resist putting an example of the original German 0-10-0 beside the resulting Dutch 2-8-0